Pages

Monday, May 31, 2010

SENARAI MENTERI DAN TIMBALAN MENTERI YANG HARUS DIGUGURKAN

Blogger Parpukari telah mempamerkan senarai Menteri dan Timbalan Menteri  di atas yang wajib digugurkan kerana prestasi buruk. Kenyataan beliau:
Ini adalah senarai nama-nama Menteri dan Timbalan Menteri yang harus digugurkan kerana prestasi mereka yang sangat buruk, mereka juga kelihatan tidak bermaya dalam porfolio masing-masing! What a waste! Diharap PM akan meletakkan orang-orang yang lebih berwibawa!

Ayuh kita mulakan kempen ini untuk menguatkan lagi Barisan Nasioanal dan UMNO pada amnya, elok kita tegur secara terus terang dari kita diam membisu, betul tak? Kalau tidak nanti, tau-tau je, esok kerajaan dah hilang! Tegur menegur untuk kebaikan bersama!

Ini cuma pandangan aku, terserah pada korang kalau nak menambah atau memgurangkan nama-nama yang telah aku sebutkan diatas tadi!

Apa pendapat anda?
Blogger OutSyed The Box menambah:
Pendapat saya ialah Perdana Menteri membuang terlalu banyak masa untuk membuat Cabinet Reshuffle. Sudah 15 bulan sejak DS Najib menjadi PM tapi beliau masih kekalkan pelakon Jurassic Park (watak dinosaur) dalam Kabinetnya. Kita tersangat kesuntukan masa menghadapi Pilihanraya Umum yang bakal tiba (dalam tempoh tidak melebihi 24 bulan.)

Apakah segala jentera parti, penyokong dan pejuang akar umbi akan dikerah menghadapi Pilihanraya Umum yang amat kritikal untuk menentukan masa depan negara dengan barisan pemimpin Kabinet yang sebegini lembap dan tidak popular? Apakah kita mempunyai sejenis 'Deathwish' untuk menghancurkan masa depan kita?
Saya sokong penuh senarai ini. Sudah tiba masanya Perdana Menteri menunjukkan sikap seorang pemimpin yang berani dan tegas. Tempoh masa PRU 13 semakin singkat.

Ini mengingatkan saya ucapan Tun Mahathir dalam majlis Wacana Kepimpinan anjuran Kelab Veteran Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia (MAYC) dan Pemuda UMNO Pasir Gudang, pada 29 Mei 2010 di Hotel M-Suite Johor Bahru, yang saya turut hadir. Tun memberi ungkapan "sayangkan pemimpin tegur-tegurkan." Mengikut Tun, apa yang telah berlaku ialah tidak ada yang berani memberi teguran jika pemimpin membuat kesalahan. Selama 5 tahun di bawah pimpinan Pak Lah, tiada yang berani memberi teguran kerana takut. Tun berpendapat, ini bukanlah demokrasi tetapi sistem feudal. Oleh sebab tiada yang berani memberi teguran dan wujudnya persepsi bahawa UMNO tidak lagi bermaya dan lemah, maka wujudlah pertubuhan-pertubuhan seperti PERKASA dan NGO-NGO yang memperjuangkan bangsa Melayu. Tun juga berkata bahawa hari ini sudah tidak ada pemimpin yang berani. (Mungkin Tun menyindir DS Najib supaya tidak bersikap seperti Pak Lah!)

Kata-kata Tun Mahathir ini tentunya memberi inspirasi dan semangat kapada kita para blogger yang cintakan bangsa dan negara untuk memberi teguran kepada pemimpin-pemimpin kita dan seterusnya menyokong kempen menggugurkan Menteri dan Timbalan Menteri yang tidak "perform" ini. Sebaiknya Perdana Menteri gugurkan kesemua ahli Kabinet dan "start with a clean slate (start afresh)."

Wednesday, May 26, 2010

PENYERAHAN TANAH KTMB

Apabila isteri saya memberitahu berita di TV3 semalam bahawa Perdana Menteri DS Najib telah menyerahkan tanah negara KTMB di Singapura, beliau, sebagai orang Johor, bukan saja sedih tetapi juga amat marah. Hari ini saya ambil kesempatan menanya rakan-rakan di sekitar kawasan kediaman saya di Johor Bahru tentang berita ini. Di kedai runcit dan restoran telah kedengaran pelbagai reaksi. Mereka turut rasa kecewa dan marah (bak kata orang putih, "they went ballistic!"). Tak perlulah saya tuliskan apa yang mereka luahkan selanjutnya kerana banyak perkataan yang tidak sedap didengar!

Berikut adalah laporan dari Utusan Malaysia mengenai apa yang diberitakan oleh TV3 itu:
SINGAPURA 24 Mei - Malaysia dan Singapura hari ini bersetuju stesen Keretapi Tanah Melayu Bhd. (KTMB) di Tanjong Pagar di sini akan berpindah ke Terminal Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP) pada 1 Julai 2011, seperti yang termaktub dalam perjanjian Perkara-Perkara Yang Dipersetujui (POA).
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, perpindahan tersebut turut melibatkan pemindahan kemudahan Kuarantin, Imigresen dan Kastam (CIQ) Malaysia juga dari Tanjong Pagar ke Woodlands, yang juga satu lagi perjanjian dalam POA, yang ditandatangani pada 27 November 1990.
Katanya, kedua-dua negara turut sekata untuk membangunkan sebuah perkhidmatan rel pantas atau sistem transit pantas (rapid transit system, RTS) secara bersama bagi menghubungkan Woodlands di sini dan Tanjung Puteri di Johor Bahru, yang bakal beroperasi menjelang 2018.
"Apabila, RTS itu dapat beroperasi dengan sempurna, Malaysia boleh menimbangkan untuk memindahkan stesen KTMB dan CIQ Malaysia di Woodlands ke terminal baru kereta api di Johor Bahru selepas itu," tambah beliau pada sidang akhbar bersama dengan rakan sejawatannya, Lee Hsien Loong di sini hari ini.
Laporan dari The New Straits Times mengenai perkara yang sama boleh dibaca di sini.

Beberapa blog telah memberi pendapat mereka. Ada yang menentang (seperti  Apa Yang Tersirat dan Pena Minang) dan ada yang tidak (seperti Op Ed dan Nuraina A Samad). Pembaca bolehlah membaca pendapat mereka di link-link yang diberi. 

Mengikut blog Jebat Must Die, pada asasnya stesyen KTM dan tanah dari Tanjong Pagar akan dipindahkan ke Woodlands. Pada tahun 2018, Malaysia akan meninggalkan terus Singapura kerana stesyen KTM akan berpindah terus ke Tanjung Putri di Johor. Blog itu menyoal, adakah Malaysia akan mendapat pampasan yang adil dalam pemindahan tanah tersebut? Adakah tindakan strategik ini akan menguntungkan Malaysia lebih dari Singapura? Jawapannya, mengikut blog tersebut, boleh didapat di dalam butir-butir iaitu butir perjanjian Perkara-Perkara Yang Dipersetujui (POA).

Kita tidak tahu apa sebenarnya yang terkandung di dalam perjanjian POA selain dari apa yang disiarkan dalam media. Lebih penting, kita tidak tahu apa yang tersirat. Rujuk kepada blog Pure Shiite tentang hal ini.

Dalam laporan Utusan di atas, DS Najib berkata, "Apabila, RTS itu dapat beroperasi dengan sempurna, Malaysia boleh menimbangkan untuk memindahkan stesen KTMB dan CIQ Malaysia di Woodlands ke terminal baru kereta api di Johor Bahru selepas itu." Jika diteliti kenyataan beliau ini, ia menggambarkan seolah-oleh Malaysia akan "diusirkan" (atau "ditendang" kalau nak gunakan kata kasar) secara perlahan dan terhormat keluar dari Singapura. Perkataan "menimbangkan" hanyalah kata pelembut yang tidak membawa apa-apa makna. Pada akhirnya, tanah negara kita tidak akan wujud lagi di Singapura.

Ada yang berpendapat perjanjian POA tersebut akan menguntungkan Malaysia (rujuk blog Op Ed di atas). Jika benar, mengapa Malaysia di bawah Tun Mahathir (atau PM-PM sebelumnya) tidak mengambil kira faktor ini sepanjang isu ini wujud sejak Singapura keluar dari Malaysia? Mengapa Tun atau PM-PM sebelumnya tidak terus menandatangani perjanjian dengan Singapura dan sekali gus menyelesaikan masalah ini? Tidak perlulah menunggu hingga DS Najib naik menjadi PM untuk menyelesaikannya. Tun dan PM-PM sebelumnya mengekal dan mempertahankan tanah KTM kerana ia milik negara, ia melibatkan kedaulatan dan kepentingan negara. Ini bukan soal untung-rugi atau menang-menang. Mana ada negara yang menyerahkan tanah miliknya dengan sewenangnya kepada negara lain? 


Kita juga perlu ingat, perjanjian bukanlah  sesuatu yang "foolproof". Satu pihak boleh mengingkarinya jika ia mahu dan pada bila-bila masa. Memandangkan sejarah perhubungan Malaysia-Singapura yang kita sudah sedia maklum serta sikap pemimpin dan penduduk Singapura terhadap Malaysia, bolehkah kita mempercayai janji-janji dari pihak Singapura? Apa jaminan yang Singapura akan menepati janjinya? Apakah niat tersirat di sebelah pihak Singapura?

Apa pun, PM perlulah bersikap telus dalam hal ini dan tidak berselidung di sebalik kata-kata gula seperti "menang-menang," seperti yang berlaku dalam penyerahan Blok L dan M kepada Brunei di zaman Pak Lah.  Yang tidak menyenangkan ialah perjanjian telah pun dibuat dan ia membawa reaksi penduduk Johor Bahru, iaitu sekurang-kurangnya di sekitar kawasan saya, yang sangat mengecewakan. Seperti yang disebut di perenggan 1 di atas, apa yang mereka
katakan tidak sedap didengar. Dan kata-kata ini ditujukan kepada Perdana Menteri kita! 1Malaysia sudah tidak kedengaran langsung!

Tuesday, May 25, 2010

NASIHAT KEPADA PERDANA MENTERI: SELAMATKAN UMNO DAN NEGARA

Ekoran dari berita rombakan kabinet yang tersiar di alam siber, satu kempen telah dimulakan oleh blogger pro-UMNO untuk meletakkan banner berikut di blog-blog yang masih sayangkan UMNO dan negara. 


 
Banner ini telah pun diletakkan di beberapa blog seperti House PK, A Voice, OutSyed The Box, Lenggong Valley, Mantra...in deep tots, Sri Tri Buana, C-Bok, The Darker Side.

Selain dari banner ini, saya salinkan di bawah ini satu komen dari Damansara kepada tulisan A Voice di atas:
YAB Perdana Menteri perlu memahami kesukaran yang dihadapi oleh masyarakat pro-UMNO didalam mempertahankan UMNO.
Kami yang amat pro-UMNO cukup hampa bila tindakan pemimpin-pemimpin yang sangat melampaui batas dibiarkan sewenang-wenangnya berlaku.
Kami yang amat pro-UMNO cukup hampa bila hanya terpaksa menelan maruah ketika mereka dikalangan yang amat rapat dengan para pemimpin UMNO dan tidak langsung diundi kemana-mana jawatan bercakap dan bertindak seolah-olah merekalah pemimpin yang dipilih untuk memimpin kami. Seolah-olah bila kita mengundi seorang pemimpin maka seluruh ahli keluarganya menjadi pemimpin sekaligus.
Kami yang amat pro-UMNO cukup hampa bila ditertawa dan dihina ketika orang yang sebenarnya liabiliti kepada UMNO ingin dijulang dan diberikan jawatan penting walaupun tindakan amat bodoh itu sudah diketahui akan meretakkan lagi singgahsana UMNO yang sedang merekah disana-sini.
Kami yang amat pro-UMNO cukup hampa bila kepimpinan negara yang diterajui oleh para pemimpin UMNO melakukan tindakan-tindakan yang tidak masuk akal seperti memberhentikan tokoh korporat yang sudah terang lagi bersuluh kebolehannya sebagai peneraju korporat berkelas dunia. Peliknya mereka yang sudah dijamin kegagalan dan kedangkalan menjual harta milik negara pada nilai 1 Pound dikekalkan seperti anak emas.
Fikirkanlah wahai YAB Perdana Menteri yang amat kami hormati, sementara kuasa masih ada ditangan.
Jangan pula bila kuasa sudah bertukar tangan nanti YAB akan meraung menyalahkan betapa masyarakat Melayu ini rupanya mudah lupa.
Percayalah, mereka yang sedang lupa diri sekarang ini hanyalah dikalangan pemimpin UMNO sahaja.
Saya sokong sepenuhnya pesanan kepada PM ini. Ingatlah, bila kita orang Melayu sudah hilang segalanya, air mata berdarah pun tidak bermakna lagi.

Sunday, May 9, 2010

HARI IBU: SAMBUT ATAU TIDAK SAMBUT?

Terdapat beberapa blog menulis untuk menyambut Hari Ibu. Malah, ada satu surau berdekatan dengan tempat kediaman saya akan turut menyambut Hari Ibu.

Ini mengingatkan saya kepada penulisan beberapa blog tentang Hari Ibu pada tahun lepas, dalam mana saya telah menulis komen-komen (blog saya belum lagi wujud ketika itu) yang menyuarakan keraguan saya terhadap hari tersebut dari sudut Islam. Bersebabkan perenggan 1 di atas, saya terpanggil untuk mengulangi komen tersebut.

Dalam komen saya itu, saya menyoal adakah hari bapa (dan juga hari ibu) disebut dalam Al-Quran dan Hadith dan merupakan amalan orang Islam? Setahu saya, tiada hari bapa dan hari ibu dalam Islam. Dalam Islam, setiap hari adalah hari ibu/bapa. Setiap hari kita wajib menyayangi, mengingati, menghormati dan mentaati ibu bapa kita. Kalau nak ikut logik pun, mengapa mesti kita tunggu hari ibu/bapa untuk mengingati mereka? 


Penulisan komen saya itu adalah berdasarkan beberapa sebab.

Sebab pertama adalah asal usul hari ibu/bapa. Berikut adalah petikan dari laman web Mother's Day:

"The earliest history of Mothers Day dates back to the ancient annual spring festival the Greeks dedicated to maternal goddesses. The Greeks used the occasion to honor Rhea, wife of Cronus and the mother of many deities of Greek mythology. Ancient Romans, too, celebrated a spring festival, called Hilaria dedicated to Cybele, a mother goddess...Early Christians celebrated a Mother's Day of sorts during the festival on the fourth Sunday of Lent in honor of the Virgin Mary, the Mother of Christ. In England the holiday was expanded to include all mothers...The more recent history of Mothers Day dates back to 1600s in England. Here a Mothering Sunday was celebrated annually on the fourth Sunday of Lent (the 40 day period leading up to Easter) to honor mothers..."
Tentang asal usul hari bapa pula:
"The origin of Father’s Day is traced to the ruins in Babylon. A young boy is recorded to have carved a Father’s Day message on a card made out of clay nearly 4000 years ago.  Modern version of Father’s Day celebration originated in Washington in the USA when a woman, Sonora Smart Dodd thought of the idea while listening to a Mother’s Day sermon in 1909. Her father raised six children by himself after the death of their mother. Sonora felt that her father served recognition for what he had done. The first Father’s Day celebration was held on the 19th of June, which happened to be the birthday of Sonora’s father."
Maksudnya, hari ibu merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang barat kafir iaitu masyarakat Greek kuno dan Roman kuno, dan orang yang beragama kristian. Ia juga dikatakan disambut pada zaman Mesir purba.

Sebab kedua adalah sebab hari ibu/bapa diraiikan. Hari ibu diraiikan pada zaman Mesir purba untuk memberi penghormatan kepada Dewi Isis, atau Dewi Cybele di Rom, atau Dewi Rhea di Greek. Di Eropah pula sambutan 'Mother Church' diraikan bagi menghargai gereja kerana pembaptisan. Hari bapa pula berkait rapa dengan hari ibu kerana idea meraiikannya dicetus oleh perayaan hari ibu. Asal usulnya juga dari barat (kristian) dan ia berperanan sebagai melengkapi (complements) hari ibu. Rujuk antara lain di sini dan sini.


Selain dari sebab-sebab di atas, Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata:
“Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.”
Penjelasan lanjut Dr. Yusuf boleh dibaca di sini.

Jadi jelaslah bahawa sejarah dan sebab perayaan hari ibu/bapa di barat adalah berlainan dengan apa yang berlaku di Malaysia. Masyarakat kita pula umumnya lebih cenderung dengan budaya ikut-ikutan, sentiasa terpengaruh dan terpedaya dengan budaya orang barat (kafir). Bila orang barat sambut hari valentine dan hari "april fool" kita pun nak sambut sama! Begitu juga dengan hari ibu/bapa. Tidakkah Rasulullah telah bersabda: "Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka” (diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ahmad Hanbal)? Baginda juga bersabda supaya kita bezakan diri dari kaum mushrikin terutama dalam perkara-perkara berkaitan dengan apa-apa simbol atau ritual agama-agama lain (Hadith Muslim).

Sebab ketiga adalah berdasarkan nas-nas dalam Al-Quran dan Hadith. Sungguhpun perayaan hari ibu/bapa nampaknya murni dari pandangan mata kasar kita, tetapi hakikatnya agama Islam kita tidak pernah mensyariatkan atau menuntut umat-umatnya agar menghormati dan menyayangi orang tua mereka, suami atau isteri mahupun anak-anak mereka pada hari-hari tertentu sahaja. 


Benar, ilmuwan Islam berbeza pendapat mengenai sambutan hari ibu. Ada yang berpendapat haram kerana ia menyerupai amalan orang bukan Islam dan orang Islam meniru membuta tuli tanpa menyelidik apakah yang ada di sebalik sambutan itu. Lagi pun, tindakan mengambil satu hari dan dinamakan Hari Ibu tidak diamalkan sejak zaman Rasulullah SAW atau sahabat. 

Pendapat kedua mengatakan harus dan dibolehkan dengan syarat anak menunjukkan penghormatan dan menjaga kebajikan ibu bukan dihadkan pada hari itu saja, tetapi meraikan ibunya sepanjang masa. Cuma pada hari itu dilebihkan penzahiran kasih sayang dan penghormatan berbanding hari lain. Rujuk juga pendapat Dr. 'Abdul Fattah 'Ashoor dari Universiti Al-Azhar di sini.

Sheikh Faysal Mawlawi (Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah), berpendapat semua Muslim wajib menghormati ibu dan bapa masing-masing terutama ibu. Apa yang Islam tidak benarkan adalah kita meniru orang bukan Islam dengan meletakkan satu hari sebagai hari meraikan ibu, seolah-olah hari lain ibu tidak diraikan.

Penghargaan dan penghormatan kepada ibu bapa kita disebut sebanyak 11 kali di dalam Quran (contoh Surah al-Israa':23), dan pada setiap sebutan Allah mengingat anak-anak supaya menghargai keperihatian dan kasih sayang yang mereka terima dari ibu bapa mereka. Jika Allah memberi tekanan sebegitu, tidakkah wajib kita mengingati ibu bapa kita pada setiap detik dan masa?

Sebab keempat adalah keadilan. Adilkah atau tidak kita perlakukan begitu kepada insan yang mengandungkan kita selama 9 bulan, seterusnya perit melahirkan kita, dan kini menatang penuh diri kita, tiba-tiba kita hanya meraikan kemulian mereka hanya sehari saja? Bagaimana jika selepas menyambut hari ibu bapa, kita lakukan dosa terhadap mereka di hari-hari lain, adakah kita mesti tunggu hingga hari ibu bapa pada tahun hadapan untuk meminta maaf? Apa yang akan terjadi jika ibu atau bapa kita meninggal dunia sebelum itu dan kita tidak sempat meminta maaf? Bagaimana jika kita sendiri meninggal dunia sebelum hari ibu/bapa?

Berdasarkan huraian di atas, mahukah kita menghormati ibu bapa kita hanya pada satu hari saja iaitu Hari Ibu?


Selain dari pautan-pautan di atas, sila baca di sini dan sini. Rujuk juga artikel-artikel di laman web Islamonline di sini dan sini. Malah para pembaca boleh dengan mudah menyelidik selanjutnya Hari Ibu dengan carian Google.

Wednesday, May 5, 2010

AMINULRASYID AMZAH CASE: THE VULTURES HAVE DESCENDED!

I have not written for some time due to health reasons, but the case involving the death of Aminulrasyid Amzah attracts my attention. First, my belated condolences to the victim's bereaved family - Al-Fatihah. What I'm saying here should not be misconstrued as being insensitive to the victim's family.

I've followed the developments on the case with sadness (due to the loss of a human life) and trepidation (due to its politicization) in equal measures. I view the case with great caution since it is still under investigation, but I could not resist saying this: It's obvious that we are now witnessing another circus in town, just after another one - the Teoh Beng Hock case - appears to have lost its steam.

Blog posts have sprouted, arguing the pros and cons of the case. One of the posts by Mahaguru58 (reproduced below) says it all, arguably encapsulating what is really going on.
When the political buzzards start circling..something really stinks! 
In the first place, these teenagers broke the law! How many laws? Let's count them.
  1. Taking a car out without permission from it's owner.
  2. Driving without a license!
  3. Grazing another car and speeding away!
  4. Hit and run after being involved in a collision with a motorcyclist!
  5. Failing to stop after being chased by a police patrol car!
  6. Driving on after being warned by the police through their patrol car loudhailer!
  7. Driving on after the car's tyres were shot!
  8. Escaping from the law ~ the culprit above.

And here we have the usual opposition lawyers ever ready to take advantage of a political coup de grace milling about the teenage offender like buzzards circling above homing in for a kill!
A media kill that is. 
The law and order situation in this land has surely gone bonkers! 
Traffic offenders and all other bloody lawbreakers are being toasted and serenaded as celebrities whilst the law enforcement officials and upholders are lampooned and lambasted by these political parasites! 
Remember Kartika Sari Dewi Shukarnor? Instead of shaming the syariah offender, the media turned her and her dad into media luminaries! They ended up embarrassing the Syariah Court instead! 
Would any of these bloody buzzards be willing to go protect our nation from the crooks and criminals at large out there? 
You can bet that these attention seeking vermin won't dare do so even for one single night! 
The PDRM were just doing their job ~ apprehending lawbreakers! 
The entire episode just took place as what any committed law enforcement officials would have done anywhere in the whole wide world?
You see the same old 'championing' faces out there at the press conferences every time there is an offender crying out as if he or she is bloody innocent in the first place? 
The whole scenario just stinks! 
Only in Malaysia will we see such a thing! Law breakers being championed whilst the law enforcement authorities ridiculed, cursed and lampooned by every Ahmad, Ah Seng and Samy out there as if they are so bloody perfect and infallible? 
What a rotten stinking scenario this case has turned out to be!
Yes, the vultures (read the opportunistic opposition and their cohorts) have descended on their prey. They will stay until the damage is well and truly complete. Then they will look for another prey. They will spring more booby traps along the way. Stay tuned!